سقف کاذب چیست؟

به روز رسانی شده در تاریخ: 1402/10/20

به طور کلی سقف کاذب از متریال و جنس های متفاوتی چون چوب، گچ، و pvc تولید می شود. این سقف معمولا پایین‌ تر از سقف اصلی ساختمان قرار دارد و به وسیله یک فریم به آن و نیز به دیوارهای جانبی وصل می شود. البته باید دانست که بار اصلی سازه معمولا بر سقف اصلی و دیوارهای جانبی اعمال می شود. و هیچ نوع فشار یا باری به سقف کاذب وارد نمی ‌شود.

این سقف ها در مدل های مختلف ساده و نیز طرح دار ساخته شده و مثل سطوح دیگر ساختمان چون کف و دیوار دارای اهمیت ویژه ای می باشند، به همین دلیل در دکوراسیون داخلی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. این سقف ها دارای قابلیت‌هایی چون نورپردازی، انعطاف پذیری، تنوع در طرح بوده به همین سبب طراحان آن می توانند با ایجاد شکل های متنوع و زیبا و نورپردازی در سقف منازل و محیط های اداری، نمایی زیبا و چشم نواز به دکوراسیون منازل و سایر اماکن بدهند. تاریخچه پیدایش این سقف مشخص نیست اما استفاده از آن در دهه اخیر بسیار رایج گردیده است.

مزیت های استفاده از سقف کاذب

 سقف های کاذب دارای مزایای فراوانی هستند ازجمله: سبک تر بودن آن ها نسبت به سقف های معمولی، جابجایی آسان و نیز قابلیت برداشت سقف. از طرفی بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه بوده و قیمت تمام شده آن ها در قیاس با سبک‌های سنتی و معمولی گچی بسیار کمتر می باشد. این سقف ها عایق صوت بوده و استفاده از آن ها سبب می ‌شود تا نفوذ پذیری صدا در مکان مورد استفاده به حداقل برسد. اجرا و نصب این سقف ها بسیار آسان می باشد.

 البته این بدان معنی نیست که هر کسی بتواند این کار را انجام دهد، بلکه این کار کاملا تخصصی بوده و نیاز به افراد متخصص و با تجربه در این زمینه دارد. از جمله مجریان سقف و دیوارهای کاذب می توان به ایران کناف اشاره کرد که با بهره گیری از افراد مجرب و کارآزموده در این زمینه توانسته رضایت حداکثری مشتریان خود را به دست آورد. انجام این کار به صورت اصولی و کاملا درست سبب می ‌شود تا مصرف سوخت به حداقل ممکن رسیده و انتقال حرارت نیز کم شود.

مروری کوتاه بر مزایا و ویژگی‌های سقف کاذب کناف

زیبایی و طراحی:

یکی از جنبه‌های برجسته سقف کاذب کناف، طراحی زیبا و منحصر به فرد آن می‌باشد. این سقف‌ها با ایجاد طرح‌های متنوع، نقش‌ها، و تصاویر دلخواه، به طراحان دکوراسیون امکان می‌دهند تا به سلیقه مشتریان خود جلوه‌ای شگفت‌آور و یکتا بدهند.

انعطاف پذیری:

سقف کاذب کناف انعطاف پذیری بالایی دارد و می‌توان آن را با توجه به نیازهای مکان به اشکال مختلفی منعطف کرد. این ویژگی به طراحان امکان می‌دهد تا سقف‌ها را با توجه به شکل و ابعاد فضا سفارشی سازی کنند.

عایق صوتی:

سقف کاذب کناف معمولاً دارای ویژگی عایق صوتی خوبی هستند. این امکان را فراهم می‌کند که صداها در داخل فضا جلوه‌ای آرام و بی‌صدا داشته باشند.

مقاومت در برابر آتش:

بسیاری از سقف‌های کاذب کناف دارای مقاومت در برابر آتش هستند، که این ویژگی به افزایش ایمنی مکان‌ها کمک می‌کند.

نورپردازی:

این سقف‌ها به راحتی قابلیت نصب نورپردازی را دارند. نورپردازی مناسب می‌تواند جلوه‌ای زیبا و متفاوت به فضا اضافه کند. مقاله انواع نور سقف کاذب برای خانه را مطالعه کنید.

نصب و نگهداری آسان:

سقف کاذب کناف راحت نصب می‌شوند و نگهداری آن‌ها نیز نیاز به کمترین مراقبت دارد.

سقف کاذب - موارد استفاده - ایران کناف

مواد اولیه مورد استفاده در تولید سقف و دیوار کاذب

سقف دیوارهای کاذب از جنس های گچی، چوبی، فلزهای رنگارنگ، طلق برجسته، شیشه های فلزی و نیز ورقه های فلزی روکش دار نازک آلومینیومی، کامپوزیتی و نیز pvc می‌ توانند تولید شده و استفاده گردند. نوع جنس و طرح بستگی به سلیقه کارفرما، محیط اجرا و نیز شرایط اجرا دارد. استفاده ازاین سقف ها با ایجاد نمایی فوق العاده زیبا در سازه سبب می شود تا محیط زندگی و کار از حالت یکنواختی بیرون بیاید.

چند مورد از موارد استفاده از سقف کاذب کناف

منازل و آپارتمان‌ها:

در دکوراسیون داخلی منازل و آپارتمان‌ها، سقف کاذب کناف به عنوان یک عنصر دکوراتیو محبوب به کار می‌رود. این سقف‌ها به طراحان امکان می‌دهند تا زیبایی و شخصیت منازل را افزایش دهند.

فضاهای تجاری:

در فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و دیگر فضاهای تجاری، سقف کاذب کناف می‌تواند به عنوان یک عنصر جذاب در دکوراسیون و نورپردازی استفاده شود.

محیط‌های آموزشی:

در مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی دیگر، سقف کاذب کناف به تنظیم نور و بهبود اکوستیک فضا کمک می‌کند.

مراکز بهداشتی و درمانی:

در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، این سقف‌ها می‌توانند به بهبود آرامش بیماران و کارکنان کمک کنند.

مطلب مرتبط: 5 راه تقویت سقف کاذب 

طبقه بندی سقف کاذب بر اساس مواد

براساس استفاده از مصالح و روش ها (بین المللی) سقف کاذب را طبقه بندی میکنیم:

  1. سقف تخته گچی
  2. سقف شبکه
  3. سقف گچ پاریس (POP).
  4. سقف تخته سه لا
  5. سقف پی وی سی
  6. سقف فیبر
  7. سقف مصنوعی

1. سقف کاذب تخته گچی

تخته گچی از سولفات کلسیم دی هیدرات ساخته شده است که هم برای دیوارهای داخلی و هم برای سقف کاذب استفاده می شود.

وزن آن بسیار سبک بوده و در ساختمان ها کاربرد فراوانی دارد. این به شکل مربع یا مستطیل تولید می شود و می تواند در برابر بار 15 کیلوگرم / متر مربع تا 18 کیلوگرم / متر مربع مقاومت کند. تخته های گچی روی اسکلت چوبی یا فولادی در ارتفاع معینی از سقف نصب می شوند.

سقف کاذب تخته گچی

انواع تخته گچی کناف موجود در بازار

  • تخته گچی معمولی کناف – برای ساختمان های مسکونی و تجاری در مقیاس کوچک استفاده می شود.
  • تخته گچی کناف مقاوم در برابر آتش – در مناطقی استفاده می شود که مقاومت در برابر آتش در سطح بالا مورد نیاز است.
  • تخته های گچی کناف مقاوم در برابر رطوبت – به عنوان یک دیوار جدا کننده خشک یا سقف در یک منطقه مرطوب برای افزایش مقاومت و ایجاد عایق در مقابله با رطوبت استفاده می شود.
  • تخته گچی های کناف مقاوم در برابر آتش و رطوبت – در مواردی که هم رطوبت و هم مقاومت در برابر آتش مورد نیاز است استفاده می شود.

2. سقف کاذب شبکه ای

سقف های شبکه ای کاذب مقرون به صرفه بوده و برای ساختمان های تجاری استفاده می شود. شکل کاشی مورد استفاده در سقف های شبکه ای که مربع یا مستطیل هستند. این در اندازه های مختلف 600mm x 600mm و 300mm x 600mm موجود است.

سقف کاذب شبکه ای

در ساختمان های تجاری، سیم های برق و لوله های لوله کشی زیادی روی سقف گذاشته می شود که بر جذابیت ساختمان ها تأثیر می گذارد. بنابراین برای پنهان کردن آن و دسترسی آسان در صورت نگهداری، سقف های کاذب مشبکی در نظر گرفته شده است.

سقف کاذب شبکه ای را می توان در هر زمان و بدون هیچ گونه تجهیزات خاصی جدا کرد و جایگزین کرد.

3. سقف گچ پاریس (POP)

Pop False Ceiling

کارگران ماهر برای اجرای سقف کاذب POP و حفظ زیبایی ظاهری سقف مورد نیاز است. هزینه POP در مقایسه با سایر انواع سقف کاذب بسیار ارزان است.

POP را می توان با آب مخلوط کرد و مستقیماً روی تخته فیبر یا تخته چوبی که از سقف RCC آویزان است، اعمال کرد.

این مقاله را نیز مطالعه بفرمایید: سقف کاذب گچی در مقابل سقف کاذب POP، کدام بهتر است؟

4. سقف کاذب تخته سه لا Poly wood

سقف کاذب تخته سه لا Poly wood

سقف های کاذب تخته سه لا در ساختمان های مسکونی واقع در آب و هوای سرد استفاده می شود. ساخت و نصب سقف تخته سه لا کار ساده ای است اما در عین حال هزینه های زیادی را برای تعمیر و نگهداری می طلبد.

نقطه ضعف اصلی سقف کاذب تخته سه لا این است که امکان حمله قارچ یا موریانه به چوب وجود دارد. بنابراین درمان مناسب ضد موریانه برای افزایش طول عمر سقف مورد نیاز است.

5. سقف کاذب PVC پی وی سی

سقف کاذب پی وی سی

سقف کاذب PVC پی وی سی به طور گسترده در ساختمان های تجاری استفاده می شود که عمر طولانی می بخشد. ساخت، نصب و نگهداری سقف های کاذب PVC پی وی سی بسیار کم است. 

ظاهری دلپذیر می دهد و در برابر رطوبت مقاومت می کند. 

6. سقف کاذب فیبر

سقف کاذب فیبر

سقف های کاذب فیبر به راحتی نصب می شوند. مورد استفاده در ساختمان های مسکونی و تجاری و هزینه ساخت پایین است.

در ساختمان های تجاری برای پنهان کردن خطوط برق و لوله کشی استفاده می شود.

7. سقف کاذب شیشه ای

سقف کاذب شیشه ای

سقف های کاذب شیشه ای نوع گران قیمتی است که در ساختمان های تجاری استفاده می شود و ظاهری صاف و عالی به سقف می دهد.

این یک عایق حرارتی عالی است، اما شیشه ای که برای سقف کاذب استفاده می شود باید در برابر بار پایدار باشد.

عوامل موثر در هزینه ها و قیمت سقف کاذب

قیمت نهایی سقف کاذب به دو عامل اصلی و مهم بستگی دارد:

1) نوع مصالح و متریال مورد استفاده دراجرای سقف

2) هزینه ها و دستمزد اجرای کار

شاید بپرسید قیمت متریال و مصالح چند درصد از قیمت این نوع سقف ها را تشکیل می دهد؟ در پاسخ باید گفت منظور از متریال در درجه اول همان صفحات سقف کاذب می باشد که در نما دیده می شود. در درجه دوم نیز باقی مصالح است که قطعات سقف روی آن ها نصب می گردد. وظیفه این مصالح، استحکام سقف کاذب و نیز اتصال آن به سقف اصلی ساختمان می باشد. در اصطلاح به آن ها زیرسازی هم گفته می ‌شود. به طور کلی هزینه متریال و مصالح بین ۷۰ الی ۸۰ درصد از قیمت کل این سقف ها می باشد. البته این مقدار در هر نوع سقفی متفاوت است. مثلا در سقف کاذب کناف و رابیتس ممکن است متفاوت باشد چون از مصالح متفاوتی استفاده می شود.

 اما هزینه اجرا چند درصد از کل قیمت تمام شده این سقف ها خواهد بود؟ هزینه اجرا طیف وسیعی از موارد را شامل می ‌شود. مهم ‌ترین مورد دستمزد می باشد و پس از آن لوازمی است که در انجام کار به آن نیاز می باشد، همانند: پیچ، بشکه، میخ و غیره. همچنین هزینه‌ها ی حمل و نقل، هزینه های جاری کارگاه و غیره نیز وجود دارند. هزینه اجرا به طور متوسط ۲۰ الی ۳۰ درصد از قیمت تمام شده سقف را شامل شده که البته این درصد در هر نوع سقف کاذبی متفاوت می باشد. انواع سقف کاذب را مطالعه کنید.

نکات کلیدی برای بهره‌برداری بهینه از سقف کاذب کناف

انتخاب مواد:

انتخاب مواد مناسب برای ساخت سقف کاذب کناف بسیار مهم است. انواع مختلفی از مواد از جمله گچ، پلاستر، PVC، و فیبرگلاس وجود دارند. باید موادی را انتخاب کرد که با نیازها و محیط اجرا سازگاری داشته باشند.

نصب توسط متخصصین:

نصب سقف کاذب کناف نیاز به دقت و تجربه دارد. بهتر است این کار توسط تیم‌های تخصصی انجام شود.

نورپردازی:

انتخاب مناسب نورپردازی برای سقف کاذب کناف می‌تواند جلوه‌ای خاص و زیبا ایجاد کند. باید به نورپردازی مناسب توجه داشت. این مقاله را بخوانید: بهترین طرح های نور سقف کاذب برای زیبایی خانه شما

5 ایده برای طراحی سقف کاذب

امروزه تلاش معماران و طراحان داخلی بسیار زیاد شده است تا سقف های کاذب بخشی از فضاها را تشکیل داده و به عنوان یک عنصر تزئینی عمل کنند.

این 5 ایده برای سقف کاذب است

اول از همه، چوب های تزئینی آلومینیومی:

سقف های مستطیلی که به دلیل ابعاد و رنگ های متعدد به راحتی با هر فضایی سازگار می شوند. ما یک کاتالوگ گسترده با مدل های مختلف ارائه می دهیم: لبه های صاف و منحنی، چوب های عمودی…

سقف های پانل فلزی:

در فرمت های 60×60 و 30×120 سقف های مدولار به دلیل مونتاژ و جداسازی آسان آن بسیار کاربردی است. علاوه بر این، قابل ترکیب با یکدیگر و همچنین با مدل های مختلف پروفیل های تزئینی که ما ارائه می دهیم (محدوده تی دکور).

سلول باز تزئینی:

گامی رو به جلو در دنیای دکوراسیون. سقف های بسیار باز که امکان بازی با عمق را فراهم می کند. اقدامات شبکه ای متعددی که امکان ایجاد سقف های بسیار تزئینی را فراهم می کند.

سقف های الیاف معدنی:

عملی ترین راه حل برای سیستم های سقفی قابل دسترس. برای ایجاد فضاهای پیوسته بسیار سفید طراحی شده است. برخی از بزرگترین مزایای آن نگهداری آسان و تنوع زیاد مدل ها است.

سقف های تراشه های چوبی:

طیف گسترده ای از سقف های جمع و جور ساخته شده از تراشه های چوبی، گرمای مورد نظر را به شما می دهد و در عین حال پاسخ بهینه ای را به نیازهای عایق صوتی شما ارائه می دهد.

ایران کناف، به عنوان مجری راه حل های سقف ، طیف گسترده ای از سقف های کاذب را ارائه می دهد.

امکانات و مواد مختلف، همه برای ایجاد محیط های منحصر به فرد، شخصی و بسیار کاربردی طراحی شده اند.

در کاتالوگ ما تعداد زیادی مدل سقف کاذب ساخته شده از مواد، اشکال و رنگ های مختلف را خواهید یافت که به شما در شخصی سازی و ایجاد محیطی که به دنبال آن هستید کمک می کند. کافیست با ایران کناف تماس بگیرید.

نتیجه‌گیری

سقف کاذب کناف یکی از عناصر مهم در دکوراسیون داخلی ساختمان‌ها و فضاهای مختلف است که به وسیله طراحی‌های زیبا، انعطاف پذیری، و ویژگی‌های خاص مانند عایق صوتی و مقاومت در برابر آتش، به بهبود جلوه و کارایی این فضاها کمک می‌کند. با انتخاب مناسب مواد و نورپردازی مناسب، می‌توان از این سقف‌ها بهره‌برداری بهینه کرد و جلوه‌ای منحصر به فرد و زیبا در مکان‌های مختلف خلق کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مطالب دیگر…

Call Now Button